MENU
1

Šarnyrai

Automobilis nepasirinktas
Gamintojas---
Metai--- - ---
Kėbulas---
Kuro tipas---
Darb. tūris---
Galia--- kw / --- hp
---

Šarnyrai automobiliui

 

Šarnyrai yra gana nesudėtingos sandaros mechaninė automobilio dalis, atliekanti gana svarbias funkcijas. Šarnyrai yra neatsiejama važiuoklės dalis, kuri sujungia ašis su automobilio ratais, išlaiko pakabos stabilumą, sklandų įvairių mechanizmų funkcionavimą automobiliui važiuojant skirtingų tipų kelio dangomis. Šarnyras gali būti apibūdinamas rutuliniu sujungimu. Jį sudaro kaištis su pritvirtintu sferiniu guoliu, kuris yra įdėtas į lizdą. Šarnyrai naudojami praktiškai kiekvienoje važiuojančioje keturratėje transporto priemonėje, kurioje yra pasukami ratai. Šarnyrų pagrindinė funkcija – išlaikyti ratus vertikalioje padėtyje. Važiuojant nelygiu paviršiumi, posūkiu metu, ratai turi judėti/pasisukti lengvai tačiau tuo pačiu visada išlaikyti savo pirminę vertikalią padėtį, todėl šarnyrai tampa sukimosi tašku.

 

Šarnyrų sudedamosios dalys

 

Šarnyrai yra sudaryti iš kelių pagrindinių dalių, kurios kartu suformuoja šią rutulinę konstrukciją:

  • Rutulys – pagrindinė šarnyro sudedamoji dalis, kuri turi užtikrinti sklandžią ir esminę šarnyro funkciją – sukamojo momento perdavimą iš vairo į ratus bei pakabos stabilumą. Šarnyro rutulys paprastai gaminamas iš plieno ir chromo metalų lydinio – chromolio, kadangi šis lydinys pasižymi itin dideliu patvarumu, o iš jo pagamintos dalys dėvisi labai ilgai. Kadangi šarnyro rutulys yra sferinis „kūnas“, jis turi judėti bet kuria kryptimi horizontalioje plokštumoje tam, kad kompensuotų dėl pakabos judėjimo važiavimo metu atsirandančius svyravimus.
  • Šarnyro lizdas paprastai gaminamas iš grūdinto plieno. Jis užtikrina šarnyro rutulio stabilumą, kad šis išliktų vienoje vietoje. Nepriklausomai nuo to, kokia trajektorija lizdo viduje juda šarnyras, lizdo funkcija yra neleisti rutuliui iškristi.
  • Guminė apsauga – ši detalė užtikrina tai, jog šarnyro rutulinio sujungimo tepalas jungties viduje būtų sulaikytas bei į šarnyro vidų nepatektų jokios šiukšlės ir jo būklei pakenkti galinčios dalelės. Tepalas apsaugo rutulį nuo per greito susidėvėjimo, kartu užtikrindamas sklandų jo judėjimą. Taip pat šarnyras yra itin jautri nešvarumams detalė, todėl labai svarbu užtikrinti jo apsaugą nuo galimo užteršimo.
  • Kaištis – yra svarbus šarnyro tvirtinimui vairo sistemos įvorėje.

 

Šarnyrai automobilyje

 

Automobilyje šarnyrai yra integruoti į 3 esminius pakabos konstrukcijos tipus:

  • Pakaba, kurioje viršutinė ir apatinė svirtys yra sujungtos su spyruokle esančia ties apatine svirtele. Abi svirtys turi šarnyrus, kurie yra prisukami prie rato ašies. Apatinė svirtis perima didžiąją apkrovą, o viršutinė atlieka sukimosi funkciją.
  • Sistemoje, kur spyruoklė yra tvirtinama prie viršutinės svirties, apatinis šarnyras atlieka tik sukimosi veiksmą, o viršutinis perima apkrovą.
  • McPherson tipo pakabos sistemoje, kurioje spyruoklė yra integruota, šarnyrai neturi palaikomosios funkcijos.

 

Priklausomai nuo transporto priemonės, priekyje yra viena iš šių konstrukcijų. Automobiliuose su atskira galine pakaba, šarnyrai yra tvirtinami prie galinių svirčių, kur jie juda vertikaliai be sukimosi.

 

Pagrindiniai šarnyrų gedimai ir jų priežastys

 

Kaip ir kiekviena automobilio detalė, per laiką šarnyrai dėvisi arba sugenda. Tai labai priklauso nuo kiekvieno eksploatavimo įpročių – tvarkingai ir reguliariai prižiūrimi šarnyrai gali tarnauti tiek, kiek jūsų automobilis.

 

Suprantama išoriniai šarnyrai patiria daug daugiau apkrovos, todėl ir jų eksploatavimo sąlygos skiriasi nuo vidinių. Dažniausiai pasitaiko gedimai dėl nuolatinio jo naudojimo, kai yra viršijamos įprastos galimybės, arba jungtis nėra pakankamai gerai sutepta. Vienas iš paprasčiausių variantų - šarnyro žiedo pažeidimas. Tokiu atveju į tepalą patenka dulkės, drėgmė ar žvyras – šie nešvarumai per laiką gali pridaryti daug žalos.

 

Kitas dažnas gedimas priklauso nuo kiekvieno iš mūsų vairavimo stiliaus. Patirdami dideles apkrovas dėl agresyvaus važiavimo per duobes arba smūgio į bortelius, neišvengiamai kils gedimų ir bus pažeidžiamos šarnyro detalės. Apie šarnyro gedimus gali įspėti ir smūginiai, spragsėjimo garsai vos pajudėjus iš vietos. Kai gedimai yra vidiniuose šarnyruose, juos tiksliau identifikuoti reikės autoservisuose.

 

Siekiant išvengti visų šių gedimų, reikia reguliariai tikrinti šarnyrines jungtis, kartu su kitomis automobilio dalimis, taip pat rinktis saugią važiavimo manierą tausojant savo automobilį, o pastebėjus galimus gedimus ar pasikeitimus – nelaukti kol problema išplis, tačiau iš karto kreiptis į specialistus, išvengiant daug didesnių gedimų.

 

Techniškai neprižiūrimi šarnyrai apkrauna kitus pakabos komponentus, todėl padidėja šių dalių dėvėjimąsis, taip pat labiau susidėvi padangos, ypač kraštuose. Na, o retų, tačiau labai pavojingų atvejų metu, galite visiškai prarasti automobilio valdymą, todėl itin svarbu rūpintis šarnyrų būkle, o kartu ir viso automobilio saugumu.

 

 

Skaityti daugiau

Automobilis